~*~Moi~*~

Alla inlägg den 9 juni 2009

Av Nina - 9 juni 2009 23:37

oj, oj, oj!! Jag glömde ju för katten det viktigaste som man gör på potatis. Man gör SPRIT på potatis!! Tur bror min håller rätt på mig! :-)



Av Nina - 9 juni 2009 23:21

Sen har vi ju lite bilder ifrån vår lilla friluftsdag för ännu några flera helger sedan. Upp till nytorpet bar det, och redan i dörren hemma hos pelle var jag på väg att vända och springa hem igen. För där står han och Pickis klädda i riktiga vandrar kängor och riktiga friluftskläder med fickor och grejer på. Vi hade ju sagt "gå en sväng och grilla o så"   sen måste jag kopplat bort öronen, för de verkar ha fortsatt prata om att:


 "..Sen efter det så klättrar vi i berg och paddlar forsränning och annat friluftsaktigt. Och kanske att vi även reser ett stort tält, om vi inte bygger ett eget vindskydd av nedsågade träd och slaktar en bäver som vi flår så vi kan använda pälsen som täcke om det blir kallt"


men den lilla detaljen hade jag missat. och jag hade vanliga sneakers och vanliga ledighets kläder. Men det funkade oxå. Kul och trevligt var det iaf :)


Titta, ni ser ju t.o.m bakifrån att detta är seriösa promenerare.


en seriös, och en mindre seriös vandrare.... ;-)

just på denna bilden berättar även pickis en sägen om den flygande tryffelgrisen Algot. Eller om det var häxan som dödade barn... många sagor denna dagen :-P


jag dansar Svandansen... Eller hade jag bara glömt tabletterna nu igen...?


Här slog vi oss ner för lite grillning och spontana lekar..."singing bee VS. så ska det låta"  Vår favvis lek:-)


 Pickis och jag funderar på vad vi ska sjunga på just den kategorin...


 Pelle-Pyroman försöker göra eld, OCH han lyckas att göra en mkt fin eld så vi flickor fick lite mat.


Är vi inte söta? *hahaha* 



Das vas alles  (ja jag vet, det är inte tyska....eller?)

Av Nina - 9 juni 2009 23:12

Så, nu är ju jag och min telefon kompisar igen. Tills den ska dumma sig igen. Men just nu är vi kompisar iaf, och det går kanoners att lägga över bilderna till datorn. och det innebär ju att jag har lite bilder som jag måste visa :-) Så jag tänkte börja med några bilder ifrån när vi åt lite kött här om helgen...

Här är de båda pöjkarna (Jimmy & Pelle) glada och äter som bara den, jag oxå, men det syns ju inte på bilden ;-)


Efter denna bilden togs så åts det ju en hel del till och pelle menade ju på att det var som att kasta små sten i en brunn för att citera honom själv.


Här...

...är han inte riktigt lika kaxig. :)  Detta är när han precis har sagt att han tror han ska dö, och ev. även har fått svin-influensan av allt fläskött.


Jimmy fick minsann oxå vila till det efter maten, och vinet drack han minsann inte heller upp.


Själv fokuserade jag en hel del på vinet och lite mindre på maten. Men fy så mätta vi var!! Men GUD så gott det är med Kött!!!...och potatis så klart ;)

Av Nina - 9 juni 2009 21:26

Potatis. Idag ska jag bara skriva om potatis.


jag ÄLSKAR potatis!! Potatis i ALLA former, mest gillar jag kokt potatis. Gärna lite smulig och jätte salt. Farmor, hon gör det godaste potatisen hon.


När jag blir stor vill jag göra potatis på min farmors sätt. Undrar hur den blir sååå perfekt.


Pommes, det är minsann gott det oxå. Pommes i ugnen. Inte friterade, det funkar, men ugnen är helt kalrt bäst. Om man inte är bakis, då ska den gärna vara friterad.


potatismos, på riktigt hemma stampat vis. Vem gillar inte det lixom?? Pulvermos i all ära, men riktig potatismos med mycket peppar i. Det är grejer det.


Klyftpotatis, mumma!! Gärna gjort tillsammans med lite morötter och vitlöksklyfter. Till det? KÖTT! Eller bara som det är.


Sommarens stora höjdare ifrån marken, det är nypotatis, med skal så klart. När man äter den ska den lixom knastra emellan tänderna för man har missat lite i tvätten. När den är kall ska den ätas med kaviar på, smaskens.


Rå riven och stekt potatis, minns inte vad det heter. Men det är oxå gott. Speciellt när pappa har gjort den. Han gör det bra. En annan god sak pappa gör, det är STEKT potatis, med korv.


Potatisgratäng, det är oxå gott, men inte alls så gott som ovanstående grejer.


Nu till den helt klart mest underskattade formen på potatis, den Tärnade potatisen. Gud så gott. Riktigt små tärnad ska den vara, guuuud så gott. När jag blir sugen på tärnad potatis, då funkar det absolut inte med annan form. då ska den vara tärnad, så det så.


Har jag missat någon god potatis?? Let me know!


jag älskar potatis, förstår ni det?? Om jag någon gång skulle lyckas förvrida hjärnan så pass på någon att det blir tal om bröllopsmeny, då är det potatis som står på menyn. bara så ni vet. Och till dessert blir det varma bananer med choklad och vaniljglass. Enkelt och gott.

Ovido - Quiz & Flashcards