~*~Moi~*~

Alla inlägg den 12 juli 2009

Av Nina - 12 juli 2009 23:11

En vit helg. Skönt.

Dock inte en lugn, hehe. Har ju busat heeela lördag kvällen och hela söndagens dag.  Igår var Changan/Karlsson med och lekte. Först gick vi ner till karlmans och hämtade lilla busfröet och hennes fina resväska.


På vägen till "Stoooooa Lepassen" -offcourse, fanns det ju en massa roligt man kunde hitta på.   (Lite mera än 1 timme tog det att gå från karlmans till Kulbrunnen via näsgränden. Inte långt alls. haha) 


Man kan t ex rita mellan gatustenarna i Näsgränden....

Och då är det väldigt viktigt att man sitter på rumpan.    (Britta, Martin, don´t you worry. Det var en återvändsgränd där inga bilar körde...:-)  )



Sen har de ju massa små, små bänkar längst med alla husen på Ronnebygatan, så de måste man prova sitta på och vila benen...



Men vi kom tillslut fram till lekplatsen, och vi hade ju ingen brådksa! Fanns som sagt hur mkt som hellst man kunde leka med på vägen. Klättra upp för de jobba uppförsbackarna som ett exempel.


Kom en tant och gick förbi när vi var påväg upp för ett "berg" Vi puttade, pustade och stånkade för att få upp vagnen, Maja fick dra. Och när tanten gick förbi stannade hon och tittade på oss och smajlade innan hon gick förbi. *Knäppgökar* tror jag hon tänkte ;-)


Som sagt, vi kom fram till lekplatsen, där red vi en sväng på lilla-gubben, och om jag förstog rätt så hette andra hästen Kerstin...Det är ju ett logiskt namn på en häst när man är 2 år, eller??  Kerstin och lilla-gubben var lite trög-startade, men när de hade fått hö, så sprang de på som bara den!!


Somliga prövade även glidstången....Jag tänkte prova dansa, men insåg att nej, det ska man nog inte göra i dagsljus när det är barn där...så jag tar en Rain-check på det jag.


 


Helt plötsligt så hade vår barnskara på EN växt till TRE stycken. Alla ville leka med oss. Can you blame them? :-)

Denna lilla flickan kröp upp framför Changan/Karlsson på gungbrädan och sa inte ett ord, men jag tror hon blev lite små kär i honom haha.


Det blev lite off-road körning med vagnen påväg hem, under träd, runt träd, på två däck och likande... frågan är: Vem hade roligast? Jag gissar på den långe. Även om den korte oxå hade väldigt roligt.



När vi kom hem så tog det inte långstund innan Majsan slocknade. Lite tårar efter mamma och pappa, men efter 10 minuter sov hon. Precis innan hon somnade in, sa hon "Min Nina".  Det gjorde ju absolut inte så att mina äggstockar värkte och lös, nej då. Inte alls. Jag lovar...

,


På morgonen var allt frid och fröjd igen, och leendet på plats igen :-)

När vi hade druckit lite välling i sängen och läst massa sagor så plumsade Maja i badkaret, det var poppis. Inte fullt lika poppis att kliva upp. Men det gick bra, för Pelle och Mikaela skulle ju komma o leka!!



Vi låg på köksgolvet och målade lite med vattenfärger. Maja talade så fint om att det var en katt, det var en hund o.s.v på sin bild.


När jag frågade vad det var Pelle målade så satt hon tyst och funderade lite, innan hon diplomatiskt svarade "En sån." och pekade *haha* Solklart, det var ju en sån. En framtida Diplomat?

Pelle hälsar att det är en Älg. Möjligen en Ko.


Pelle ville kolla på Bullerbyn, det ville inte Maja. Så Pelle kollade själv. Han väntade med spänning på följande citat:   "Det finns inte en bonde i hela småland som har en gris, som är hälften så dum som han"    Det kom. Pelle skrattade. Mycket.


 

 Efter lite kojbygge och skridsko åkning, och kollat så att bilarna kör även idag, gick vi upp till torget och åt glass. Jag fick extra servetter till Maja... Maja kladdade nog inte hälften så mkt som jag. Hann inte mer än sätta mig förens jag spillde på mina ben. Och i håret på Maja  *Oops...*  Men Maja dök oxå ner i sin egen glass med huvudet, så allt var inte jag *pju*

 

 Sen var det bus hemma på gården där Mikaela försökte lära Maja göra kullerbyttor :) Tyvärr missade jag ju fota detta spektaket ;-)

Jag tror Mikaela sover gott i natt, för hon fick köra fullt register ute på gården. Kullerbyttor, snurra, hoppa, klättra....ALLT :-)  I know i will!! *redan sovit 1 timme på soffan, men det är hemligt...*

Dagens skönaste kommentar kläckte Maja ändå i morse när vi satt och åt frukost tillsammans med Mikaela och Pelle. Pelle skalar sitt ägg genom att krossa skalet med en sked. Maja ser detta, och ska göra likadant. men det gick inte så bra, men hon löste det med att slå ägget i bordet :-)

När hon sen började skala ägget -tur att de var hårdkokta. så fick hon med all äggvita, men äggulan var hel....

 


...När Maja ser äggulan blir hon jätte glad och skriker  "JAG HITTADE DEN, TITTA JAG HITTADE DEN!!!"     *hahaha*  Behöver jag säga att vi var 3 vuxna som låg över köksbordet och tjöt av skratt?  Maja var lika stolt och glad för det, för hon hade ju faktiskt hittat äggulan. Som vi letat efter den :-)   Är ju faktiskt jätte konstigt om man tänker efter att de har gömt en gul liten boll inne i ett ägg...*haha*


Det har iaf varit en mycket rolig och mysig helg. Slår alla kvällar på fester med hästlängder, så det så!   Så jag hoppas du vill komma snart igen Maja:-)


Ovido - Quiz & Flashcards